Átadták az ország legnagyobb naperőművét Újszilváson Zöldtech *
2011.11.24
21 hozzászólás
Egymagában a tavaly Magyarországon megvalósult összes napelemes villamosenergia-termelő beruházás teljesítményének közel felére képes az önkormányzat által Újszilváson létesített rendszer.
H i r d e t é s
Bencsik János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium klíma- és energiaügyi államtitkára a naperőmű szerdai ünnepélyes átadásán kiemelte: az uniós támogatással, nettó 470 millió forintból megvalósult fejlesztés példaértékű. A demonstrációs és oktatási célokat is szolgáló projekt eredményeként 68 napelemtáblán, 1632 panelből álló naperőműve látja el elektromos árammal a 2.800 lelkes Pest megyei község önkormányzati intézményeit.
Emlékeztetett: a napkövető napelemes rendszer kiépítése itt egy folyamat része, hiszen korábban már egy – Magyarországon ugyancsak egyedülálló – geotermikus fűtési technológiát is átadtak a faluban. Ezzel Újszilvás az első olyan honi település, amelynek önkormányzata hő- és áramszükségletének csaknem egészét megújuló energiaforrásokból fedezi.
„Ez a szemlélet kicsiben megtestesíti a Nemzeti Energia Stratégia célkitűzéseit” – fogalmazott a politikus jelezve, hogy a kormány a fejlesztési források átcsoportosításával újabb 40 milliárd forintot szán az ilyen típusú beruházások támogatására.
Amennyiben ezt Brüsszelben is jóváhagyják, a keretre várhatóan 2012 tavaszától lehet majd pályázni - tette hozzá.
Hangsúlyozta: a napelemes technológiák alkalmazása manapság még csak jelentős mértékű vissza nem térítendő támogatás segítségével kifizetődő. Ám ennek ösztönzése a környezetvédelmen és takarékosságon túl foglalkoztatási szempontból is fontos. A kormány ezért az ország újraiparosításán belül is elkötelezett a hazai energetikai gépgyártás további fejlesztése mellett.
Az államtitkár emlékeztetett: az elmúlt egy évben 7,7 milliárd forint értékben, összesen 169 napelemes villamosenergia-előállító rendszerre benyújtott pályázatot támogattak. Ezek összteljesítménye megközelíti a 13 megawattot, alkalmazásuk pedig emellett több mint 13 ezer tonna szén-dioxid kibocsátást is megtakarít.
E projektek átadásával 14-szeresére bővül a 2010-ben elkészült napelemes rendszerek 0,9 megawattnyi teljesítménye. A tavaly kiépült kapacitásnak egyébként immár az Újszilváson működő naperőmű is köze felét szolgáltatja – tette hozzá.
Petrányi Csaba, a község polgármestere avató beszédében úgy fogalmazott: "ki kell aknáznunk, hogy Magyarország jó adottságokkal rendelkezik a napenergia hasznosításához". Jelezte: bízik abban, hogy e korszakalkotó és szimbolikus beruházás gazdagodást hoz a település számára és jó hírét viszi annak. „Példát szeretnénk mutatni arra: hosszú távú gondolkodással miként lehet fenntarthatóvá tenni egy önkormányzatot” - mondta. (MTI)
Mit szól hozzá?
Hozzászólása itt, a cikk alatt fog megjelenni.
Kérjük, ne használjon közízlést sértő kifejezéseket.
Nem megengedett a reklámcélú hozzászólás, valamint egy
hozzászólás bemásolása egyszerre több cikkhez.
Michael
2011.12.10, 09:35
Sajnos nem tudom a védökerítés fényképét felrakni.
Az egész terület védökerítésének vonala egészében betonozott; erre közvetlenül rá lettek a táblás kerítések helyezve.
Nem tudom, ki tervezte és hagyta ezt így jónak!
Már a teljes (oszlopok közötti betoncsíkok) betonozás is óriási többletköltséggel járt! Ezt sehol sem írják így elö, hiszen statikailag egyáltalán nincs értelme, másodszor pedig igen költséges is.
De mivel állítólag a bajor Iliotec Solar GmbH a felelös tervezö és kivitelezö (ugyan több magyar alvállalkozóval), neki tudnia kellett volna, hogy az ilyen szabadtéri rendszerek védökerítéseinek alsó peremét kb. 20 cm-rel a földfelszín felett kellett volna elhelyezni, az apó állatok zavartalan közlekedése miatt!
Ez egy lezárt ökoszféra, ami nem megengedett! És mi lesz a rekultivációs költséggel és annak munkáival? Azok be lettek számítva ilyen feltételekkel a költségvetésbe?
Vagy, akkor már úgy sem fog egyik cég sem létezni, és utánnam a vízözön, tehát akkor ismét összegyüjtünk egy csomó vasbeton törmeléket?
Névtelen olvasó
2011.12.08, 15:30
Hm. Nem polgármesteri magasságban godolkodtam. habár már az is baj, amikor így elemezni.
Elég baj ez a hatalmasság nekik!
Vannak olyan fenyegetések is, hogy "eléggé csúszós szoktak a téli esteli idök lenni, amikor több baleset is megtörténik...".
kova
2011.12.08, 14:23
uraim, ez sokkal nagyobb játszma, mint egy-egy helyi polgármesteré.
ez a teljes Fidesz kifizetők bulija, benne az MVM, Simicska, stb.
Névtelen olvasó
2011.12.04, 17:48
It több gazdasági és politikai érdekkör találkozott egymással.
Ez a projekt egy eröpróba volt az E-OS részéröl. Ez az a fajta befektetö, akinek az egész semmi pénzébe sem került és mégis nyereségesen zárt:-> ez az üzlet, Nem?
Ebben a pályázat alatt lévö projektben már a kormányválasztás elött is benne volt az E-OS, de nem volt pozitív pályázatának elbírálása. De tudjuk, hogy ebben a társaságban jelenlegi kormányérdekeltségek is benne vannak. Azért is vonták a választás után ezt a pályázatot be és dec. végére újra kiírták azt úgy, hogy az E-OS nyerje meg. Már itt preferált a T. polgármester Úr! (itt valamiféle 30Mio Ft is közrejátszott valahogy.)
Kérdés azonban, hogy egyáltalán milyen referenciákkal tudott ez a cég feltálalni, hiszen ez a cég teljesen szüz volt ezeddig ebben a szakmában?
És/de még több faktor is összejátszott:
A Delsolar meg akarja vetni lábát Európában, tehát egészen biztosan juttányosan adta a modulokat. Ezért nem kellett sem hazai sem pedig másik már ismert európai modulgyártó modulai.
Az Tripower inverterei is kedvezö árban vannak.
A 2tengelyü trakerek szintén.
Az ajánlatkészítö is szép darabot kaphatott a szépírásért.
A 710 Mio Ft elosztása: 70% EU és 30% tényleg kedvezö hitelkonstrukció.
Így az amortizáció, csak a 30%-os hitellel számítva, gondolom olyan max. 5%-os kamattal kb. 10 éves nagyságrendü lehet csak.
Nyilván máképpen alakulna az amortizáció, ha az összbekerülési költséget vennénk. De az a pályazat eldöntésénél nem volt és most már egyáltalán nem érdekes egyes köröknek.
Zuba János agrippaenergy@gmail.com
2011.12.04, 15:50
Ráadásul manapság már lehet jó önköltséggel akár 400 kW elektromos teljesítménnyel jellemezhető kis biogázerőművet is építeni, akár a templom mellé a főtérre.
A teljes hő kihasználható a várható hektikus időjárásban. Fűtés+hűtés+HMV.
Ez gy kis településen nem nagy kunst felhasználni.
Nyersanyag csak bőmagvas cirokból (87% keményítő, se szaga, se bűze), mit a falu körül a határban250 hektáron meg lehet termelni (nem hal éhen tőle senki, annyiüresen is van akárhol), osz mindenki jól van.
majd a befolyt haszonból lehet úrizálni napelemmel a háztetőn, bár manapság először a gyereknek cipő, ebéd az iskolában, elég tanítói állás, orvos a rendelőben, soroljam?
Van képe eközben pénzt tarhálni ilyen baromságokra?
Beszélnek egyáltalán magyarul?
Mer' gondolkodni, érezni, azt biztos nem.
Zuba János agrippaenergy@gmail.com
2011.12.04, 15:39
Bocs: a teljesítményesést számolva elütés volt: nem 229, 29 év...
Akkor is egy baromság.
Zuba János agrippaenergy@gmail.com
2011.12.04, 15:37
400 kW névleges teljesítmény?
Kb. 560 MWh termelés évente.
Az 17-20 mFt/év, jól számolom (durván)?
A netó beruházási érték tőkemegtérülése akkor 27,6 év?
Bekalkulálva a teljesítményesést ennyi idő alatt, akkor megvanaz 229 év is.
Jó előre kifizették a villanyszámlát....
Egy milliárdért ha csináltak volna biogázüzemet, akkor az Effektíve termelt volna 7,2 GWh áramot+7 GWh hőt+biotrágyát+folyékony CO2-t
Az áram bevétellel számolva, ami
215 millió Ft/év + hő 50% legyen, ami
45 millió Ft/év
-150 millió ktg
akkor is a beruházási nettó érték megtérülése 11 év,
és nem számoltam be a biotrágya nettó eredményét, és a hő hűtési lehetőségetsem!
Igen, macerásabb egy biogázerőművet működtetni (szállítási , nagmozgatási logisztika, üzemszervezés a biogáüzem köré, akik hőt, áramot felhasználnak, az a sok ember, akit foglalkoztatni, dolgoztatni kell..brrrr.
Ez büdös az Uraknak.
Nagy lustán eltapsolni a közösségi pénzt oszt hátradőlni önelégült vigyorral, na az megy....
Re: Számoljunk
2011.12.04, 15:15
Ezért mondjuk erre, hogy hatalmasan nagy lett az a bunda...
Ezhez is csak ilyen társaság(ok) férhet(nek) hozzá.
Maga a DelSolar 250Wp-es modula 215 €/db a közvetlen gyártótól. Ezt a mennyiséget a kivitelezö is onnen szerzödtette és nem kereskedön kersztül.
Ha a bekerülési összeg 1.561.462 € (470Mio Huf),kb. 44%-a a modulköltség az ilyen típusú és nagyságú rendszernél, a maradék 57% az egyebek.
Ami százalékos elosztásban még rendben is lenne, de szembeállításként egy 1 MW-os, fixen felállított ugyan, kerül közel 2 Mio Euróba. De már itt ezen is lehet kb. 25-30%-os hasznot húzni, ha ügyes a beszerzö a bevásárlásnál.
Akkor mekkora haszonnal lett az EUs pályázat megspékelve?
Számoljunk
2011.12.04, 13:53
Ha valaki számol, akkor megdöbbentő eredményre jut:
1db napelem panel ~288eFt-ba került!
Pedro
2011.12.01, 21:19
Allandoan azt kell olvasnom, h egymast szivatjak! Ha lehetne, irjanak inkabb epito dolgokat.
Elöre is kösz.
Peter
erbe
2011.11.30, 22:48
Kedves Róbert!
Nem muszáj feltétlen írni, először olvasni kell megtanulni.
Akik még azt sem tudnak, na azok az újságírók. :-(
Na meg nakaroly.
Beledi Róbert
2011.11.30, 21:56
Kedves erbe!
"valahol el kell kezdeni" és ha ez olyan,mint a láncreakció.....
erbe
2011.11.30, 21:10
Kedves Beledi Róbert!
Aki okos dolgokat mond, nem szokták hülyének nézni. :-(
Beledi Róbert
2011.11.30, 20:41
Ez akkor mi?Kupleráj?amúgy meg valahol el kell kezdeni.....mert ha itt hülyének néznek,akkor a főtérre mi a francnak menjek ki?
Névtelen olvasó
2011.11.30, 20:20
Az utóbbi sok felszólítós mondatait a fötéren kellene hangoztatnia!
Beledi Róbert
2011.11.30, 19:04
Az,hogy nincs igazam,kétlem.Az,hogy nem biztos,az viszont több mint valószínű,mivel információim arra korlátozódnak,amit egyrészt a pályázati felhívásokban olvastam,másrészt a tűzhöz közelebb állóktól hallottam.De hogy még inkább ellentmondjak Önnek:a széllel szemben igenis lehet hugyozni!!!!!csak nagyon erősen kell!!!!Ezt meg úgy hívják,hogy összefogás!!!!!!Csak hát kevesen ismerik!!!!!!!!Mert az egyetemen meg főiskolán nem tanítják!!!!!!!!
Névtelen olvasó
2011.11.30, 18:53
T. Beledi Úr!
Nincs igaza ebben a témában.
Ez itt a kicsi, de igaz történet:
Ez a pályázat már régen meg volt és más nyerte el. Akkor jött a választás után a jelenlegi kormányunk és kebelbaráti érdekeltségi köre, az E-OS és mindent leállítottak a múlt év végén, azaz visszavonták a pályázatot. Újra kiírták azt. A polgármester Úr pedig hivatalos levelében a dolog "elörehaladottságára" és a nevezett társaság iamerésére az akkurátus mivoltjára hivatkozva preferált a minisztériumban.
Minden más kisebb-nagyobb fair pályázót "formai okokból" semmisnek vettek.
Itt a Minisztérium döntött önhatalmúan tehát, amit nem szabadott volna. De szél ellen nem igen lehet h...ni.
Beledi Róbert
2011.11.30, 16:31
az összes önkormányzatnak megvolt a lehetősége pályázni(még lehet,most is van)csak sokan nem mertek belevágni pont amiatt,hogy utófinanszírozott.Magyarán a vállalkozó és kereskedő is várhat a pénzére,míg az önkormányzat megkapja a szükséges fedezetet.
Névtelen olvasó
2011.11.29, 17:14
Állítólag most meg a szélenergiának is nekimennek.
Zozipapa
2011.11.29, 14:30
"nettó 470 millió forintból...2.800 lelkes Pest megyei község önkormányzati intézményeit". Kicsit aránytalan ez nem? Úgy értem egy ilyen kis községbe ennyi pénzért napelemet telepíteni.
Névtelen olvasó
2011.11.24, 11:57
T. Polgármester Úr!
Üdvözöljük ezen kivetelezést. De Ön is csak ugrálna, ha nem lett volna valahol, valaminek a közelében!