Inverter fejlemények itthon és a világban napelemek.blog.hu *
2011.05.09
16 hozzászólás
Ez a cikk több mint 1 évvel ezelőtt jelent meg, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz.
Mind nálunk, mind a világban bővül az inverter kínálat, ami általában a nagyobb verseny miatt az árak csökkenésével is együtt szokott járni. És bár a hazai napelemes piac túl pici, hogy világpiaci árakra hasson, azonban több gyártó többféle típusa legalább változatosságot hozhat a hazai helyzetbe - mind technikai megoldásokban, mind árazásukban is.
H i r d e t é s
»Ami a hazai helyzetet illeti: a sokéves állóvíz után itthon is megbolydult a piac. 2011. tavaszáig Magyarországon nagyrészt SMA inverterek kerültek felszerelésre napelemes rendszerekhez - bár pontos kimutatás nincs a hazai inverterek arányáról, de az SMA részesedéséről egy 90%-os arány óvatos becslésnek számít szakmai körökben.
Ami változást hozott, hogy néhány hete a Démász weboldalán közzétette, hogy mostantól csak SIAC Soleil invertereket engedélyezi hálózatára, mert csak ők rendelkeznek a hazai TÜV-MEEI minősítésekkel tudomásuk szerint.«
Mit szól hozzá?
Hozzászólása itt, a cikk alatt fog megjelenni.
Kérjük, ne használjon közízlést sértő kifejezéseket.
Nem megengedett a reklámcélú hozzászólás, valamint egy
hozzászólás bemásolása egyszerre több cikkhez.
Michael
2011.07.12, 15:44
SIEL-SIAC, FRONIUS, SMA a legtöbb alkalmazott teljesítményekben alkalmazhatóak, engedélyezhetök illetve rendelkeznek MEEI engedéllyel(EdF-DÉMÁSZ, EON, ELMÜ-ÉMÁSZ). Nagyobb inverterek engedélyeztetésének lebonyolítását (honosítását) meg kell a kiválasztott/tervezett gyártótól szeparát kérni, hogy végezze el azt.
Magyarországon itt tartunk, hogy nekünk nem elegendö a fejletteb minösítés (német TÜV) és azt elfogadni!
Ezért esünk állandóan a ló túloldalára át.
naív ember
2011.07.12, 13:23
áprilisban szereltek 1,1kW-os rendszert, azóta a DÉMÁSZ töketlensége miatt NEM MŰKÖDIK.
Most beköpték ezt az inverteres dolgot -természetesen SMA -val szerelt...
megáll az eszem, eddig összefostuk magunkat a TÜV-től most meg az sem jó.
a 'vas' persze jó csak az idióta papírozás és a gyengeelméjű bürokraták érvényt szereztek a zsebüknek
mi van a már felszerelt és más szolgáltató által elfogadott -tökéletesen működő - SMA inverterekkel?
egyébként az ügyünk 1,5éve húzódik, pályáztunk :)))
Égboltos
2011.05.31, 22:29
Igazán érdekesek a hírek. Nekünk az ELMŰ illetékese mondta, hogy csak a SIAC mehet és a DÉMÁSZ-os meg mindkettőt engedi. A Frónius terjesztője szerint meg az övék is jó mindenhol.... Szóval ki lehet itt okos?
Az én kedvencem egy kínai a változatosság kedvéért, Új Zélandtól Kanadáig mindenhol megfelel, de nálunk persze nem.
Névtelen olvasó
2011.05.14, 14:45
Kivétel erösíti a szabályt: mindkét félnek meg kellene indulni egymás felé.
Ne várjon senki a korrumpálási lehetöségre.
kova
2011.05.13, 22:46
nem a MEEI-nek kell az SMA-t keresni szerintem, hanem az SMA-nak marha gyorsan megcsináltatnia a hitelesítéseket. Ennyi.
ha más meg tudja csinálni (és fizetni MEEI-t), akkor nekik is ezt kell.
úgy hallottam, hogy több teszt is folyik, valami már kész is, hamarosan lesz minősített inverter vezető gyártótól - úgyhogy a piac ismerkedhet mással is, mint az SMA, vannak még nagy cégek, és nem a SIAC-ra gondolok (mert azért a SIAC nincs a világ inverter gyártóinak első 50-je között, és lássuk be, nem egy csúcstermék. a 2 év gari meg vicc)
Michael
2011.05.13, 09:15
Végül mindkét oldalnak igaza van valahol.
Egyrészt, hogy idehaza is megfelelö inverterek kerüljenek egy hálózatos napelemes rendszerbe. Másrészt a magyarországi szabványoknak azért nemzetközi szinten is elfogadhatóaknak kell lenni. Az utóbbinál azt jelenti ez, hogy az a exportálni kívánt és tökéletes magyar termék az ottani országban is érvényes elöírásoknak és nemzetközileg érvényes szabványoknak megfeleljen. Erre már a tervezésnél gondolnak, hiszen a cél -gondolom- egy nemzetközi piacra dobást kell, hogy jelentsen. Szerintem a németországi termékgyártó cégek is erre törekednek.
Az inverterek oldalán is így van ez: van angolszász és európai elöírásoknak megfelelö invertertípus.
Nem védeni akarom az SMA-t, de ilyen nagy nemzetközileg is elismert cég 100%-ban gondolkodik már az elsö lépéseknél is. Hiszen egy termék gyártásának legelsö lépése a piackutatás és annak területi sajátosságának a beépítése.
Mindenek felett ezért a MEEI-nek kellene leszállni a magas lóról és -büszkeség (magasan hordozott orr) ide vagy oda - az SMA-val megpróbálni direktben felvenni a kapcsolatot.
Egészen biztosan el lehetne az egész ügymenetet egyhamar intézni.
Végül is mi szeretnénk a megújuló energia ennek a részéböl hazánkat továbbépíteni.
antiszalka
2011.05.13, 08:19
Azt, hogy milyen szabványt kell alkalmazni a minősítéshez, jelenleg a MEEI határozza meg, tudomásom szerint. Nyilván neki kell rugalmasabban az európai előírásokhoz igazodni. Pedig nekik is megérné akár 10-20 inverterfajtát is bevizsgálni, igy meg csak áll a piac ( meg a bál). Sokáig nem maradhat ez így.
MSZ, magyar szabvány
2011.05.13, 06:54
Elérhető és megvásárolható érvényes előírások:
MSZ EN 62109-1:2011
Fotovillamos (PV) energetikai rendszerek teljesítményátalakítóinak biztonsága. 1. rész: Általános követelmények (IEC 62109-1:2010)
MSZ EN 61727:1998
Fotóvillamos (PV) rendszerek. A közműinterfész jellemzői (IEC 1727:1995)
Hej te bunkócska te drága...
2011.05.12, 18:17
Kérdés1: Hány év óta telepítenek Nyugat- és Déleurópában valamint Ázsiában hálózatra csatolt PV-rendszereket?
Kérdés2: A sok fajta inverter mellett máig megörizte és kiépítette piaci pozícióját az SMA a minöség és megbízhatóság jegyében?
Kérdés3: Ezeken a világrészeken alacsonyabbak a szabványminösítések?
Kérdés4: Nem kellene az EU által is elfogadott minöségi szintet elfogadni és azt a magyar szintre adaptálni, mint megannyi más dolgot is?
Vagy a külföldi autókat is a saját magunk által kiötlött szabvány szerint engedjük be? Ott miért fogadjuk el a nemzetközileg is érvényes elöírásokat?
Igen, mert a külföldi autógyártók azok hatalmasak és nem merünk szembeszállni?
baum
2011.05.12, 18:03
Valaki megint sok pénzt zsebelt be a Démásznál a SIAC vagy esetleg Isac cégtől. Nálunk így megy. Logikát, ésszerűséget ne keress közte.
Névtelen olvasó
2011.05.11, 07:18
Akkor honosítsunk és ismét belefulladunk, mert lehetetlenné, még komplikáltabbá teszünk, mint mindent eddig is. Éljen a tengeri kígyó!
antiszalka
2011.05.10, 21:10
A magyar (EU) szabványok, aminek meg kell felelni, és még HONOSÍTANI IS KELL:
prIEC/EN 62109-1, ;-2 ( Safety of Power Converters for use in Photovoltaic Power Systems)
IEC 61727 Photovoltaic (PV) Systems - Characteristics of the Utility Interface
IEC 62116. Testing procedure of islanding prevention measures for utility interactive photovoltaic inverters
VALAMINT még:
+ EMC Directives ( MSZ) EN 55022:2000+A1:2001+A2:2003
Ezeknek a legtöbb inverter nem felel meg, még az SMA sem!
Re:Szalai
2011.05.10, 09:38
Azt tudtuk, hogy a SIAC SIEL emelte fel a hangját - jogosan.
A nyugateurópai minösítés itthoni elfogadása azért is lenne egyszerübb és ésszerübb, mert magával a villamosenergiával a MAVIR nem csak bel- hanem külkereskedelmet is folytat nap mint nap. Ergo a hálózati feltételeknek (MSZ EN 50160, szinkronizáció, stb.) is azonosaknak kell lenni, mint a nyugateurópainak.
Szerintem ez a MEII dolog ismét pénzéhesség csak.
Szalai
2011.05.10, 09:26
én úgy hallottam, hogy a SIAC panaszolta be az SMA-t, hogy nincsenek meg a vizsgálatai - és ha ő kifizetett érte több százezret, akkor az SMA is fizessen
Re:Pista
2011.05.10, 09:21
Nem csak Nyugateurópában és Ausztriában+Olaszországban+Belgiumban (ezek a nagyok ki lettek hagyva), hanem Szlovákiában, Csehszlovákiában, Romániában és Bulgáriában is el van több invertercsalád, invertertípus a CE és TÜV vizsgáztatás után fogadva.
Ha megnézi a technikus ember a Magyar Szabványokat, úgy sokszor lehet látni a DIN-re való hivatkozást is egyben.
De itt már megint külön és idegen lovat akarunk megülni, mialatt átesünk annak a túloldalára, sajnálatos módon!
Pista
2011.05.09, 23:39
Miért csak a hazai minősítés érvényes egy EU tagországban? Az eredeti német TÜV Rheinland, TÜV Bayern, egyéb, Det Norske Veritas, vagy más minősítés milyen korrupciós okok miatt nincs nálunk elfogadva?
Az EU szinkronizált villamos hálózatán bárhol szabványos inverterek mindenütt elfogadottak,(Hollandia, Németország, Dánia, stb.) csak Magyarországon nem.
Vajjon miért? Ne legyen verseny?