ZÖLDTECH  
 Magazin 
 Piactér 
 Webáruház 
  Címlap   Hírlevél   Eseménynaptár   Lexikon   Számítások   Hozzászólások   Partnereink

Rovatok:
Megújuló energiaforrások
Napenergia
Napelem
Napkollektor
Szélenergia
Biomassza
Hőszivattyú
Geotermikus energia
Vízenergia
Környezetbarát technológiák
Energiatudatos építészet
Energiatakarékosság
Energiapolitika
Klímaváltozás
Pályázatok
Oktatás
Jogszabályok
Egyéb
Legnépszerűbb cikkek
Támogatóink:


A Zöldtech magazin támogatója

A Zöldtech magazin támogatója

A Zöldtech magazin támogatója

A Napenergia rovat támogatója

A Hőszivattyú rovat támogatója

A Zöldtech magazin támogatója
Partnereink >>>
Tudta-e, hogy ... ?
... Magyarország területére egy év alatt 400-szor több napenergia érkezik, mint az ország teljes éves energiafelhasználása.
Figyelmébe ajánljuk
Hugh Piggott:
A szélturbina készítés kézikönyve
Téma: szélturbina építése házilag
Biomassza

Egy ökotudatos falucska története
Zöldtech * 2010.09.06 * Szerző: Nagy Boldizsár
22 hozzászólás
Magyarország
Ez a cikk több mint 1 évvel ezelőtt jelent meg, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz.

A csereháti Homrogd általános iskolájában a régi gázkazán helyett egy korszerű, 300 kW-os faapríték tüzelésű kazánt állítottak üzembe. Nemcsak a fűtési számla csökkent, de még munkát is tudnak adni helyi lakosoknak.

H i r d e t é s

A Cserehát dombvidék lankáin, a borsodi régió egyik legszegényebb területén található az a kis falu, Homrogd, ahol néhány hónappal ezelőtt nagy-nagy környezetvédelmi változtatásokat indított el az önkormányzat. Kis lépésekkel kezdődik minden nagyobb csoda, mondják és hogy példát mutassanak, több milliós beruházásra szánták el magukat: a helyi általános iskolában az öreg gázkazán helyén most egy új, csúcstechnológiájú, biomasszával működő gép áll. Talán nem passzolnak hozzá a falon található agyagtálak, és a csipketerítő sem emeli ki a fém csillogását, de a falu filozófiája az: úgy őrizzük meg a település falusias jellegét, hogy közben nem félünk a fejlődéstől sem.

Nem mintha a Heizomat kazánnal annyira eltávolodnának a természettől: hiszen a 300 kW-tal dübörgő, 90%-os hatékonysággal dolgozó, könnyen kezelhető berendezés kizárólag növényi alapanyagokkal működik: bármilyen éghető, fás szárú részt eltüzelhetünk benne: faaprítékot, faforgácsot, fafűrészport, erdészeti hulladékot és még sok egyéb anyagot. A rendszer egy kapcsoló beindításával meleg vizet állít elő a biomasszából, felfűti a rendszert, és anélkül, hogy folyton ellenőriznünk kellene, modulálja a saját működését.

Nem csak környezetkímélőbb, mint a földgázzal működő típusok, de abban az értelemben is energiatakarékosabb, hogy olcsóbb az üzemeltetése (a gázkészülékhez képest 58,5% megtakarítás érhető el, ha pedig önmagunk gondoskodunk fűtőanyagról, akár 67,5% is). Ugyanaz a komfortfokozat olcsóbban, ráadásul környezetszennyezés nélkül, apríték-tüzelésű kazánnal – a polgármestert azonban nem csak ezek az érvek győzték meg a beruházáskor. Hanem az, hogy közmunkát tud adni a helyieknek, akiknek - csak úgy, mint a többi Észak-Magyarországi település lakóinak - jelentős hányada évek óta munkanélküliséggel küzd. Tisztul a környék is, hiszen a munkások - miközben aprítéknak valót gyűjtenek - rendbe teszik az elhanyagolt mezőket. Rég nincs már állattartás ezen a vidéken, az elvadult kaszálókra pedig ráfér a karbantartás.

Az elmúlt hónapok alatt felgyorsultak az események a kis településen: a fűtőberendezéstől távvezetéket építettek egészen az óvodáig, a következő lépés pedig a templom és a polgármesteri hivatal ökotudatos felújítása lesz. A beruházás nem két fillérbe kerül, de mivel a falu gázszámlája egyötöde a korábbinak, a befektetés 3-5 év múlva megtérül. És még azt mondják, bonyolult és drága a környezetvédelem? Ha egy kis borsodi falu azt mondja, nekik megéri, mivel tudnak még takarózni a nagyok?

Navigáció:

Mit szól hozzá?
Hozzászólása itt, a cikk alatt fog megjelenni. Kérjük, ne használjon közízlést sértő kifejezéseket. Nem megengedett a reklámcélú hozzászólás, valamint egy hozzászólás bemásolása egyszerre több cikkhez.
 
Név:
 
A hozzászólás szövege:

Hozzászólások:
(A hozzászólások tartalmáért a Zöldtech magazin szerkesztősége nem vállal felelősséget.)
Hozzászólások listázása időben növekvő sorrendben.

Feri
2010.09.10, 11:56
Ők már megvalósították.
Nézd meg a híradást: http://www.youtube.com/watch?v=MHDhhbh4DU0

Rózsaszín
2010.09.09, 14:38
A gázszolgáltatással is így vagyunk.
87%-os gázcsöhálózat a háztartásokban. Nehezen szoknak le az emberek a már meglévö, bevezetett gázról.
Pedig ez is hosszan tartó müveletek, rábeszélések, ámítgatások voltak akkoriban, hogy milyen anyagi és egészséges elönnyel bír a tiszta gáz használata.

Névtelen olvasó
2010.09.09, 08:48
Az energia most hatalmas buli. Minden ez körül forog.Divatos téma ,és 95 %-n megnyergelik ezt a lehetőséget.Ettől is lesz drága, milliós nagyságrendű az energia takarékosság,és beruházás.pl:villany égők esete,fagázosító kazán,napelem,hőcserélő,napkollektor,vagy a biogiliszta.-és megy a paraszt vakítás,hókusz-pókusz,az igazán jó ötletek a szűk ismeretségi körön kívül nem tudnak a nyilvánosság elé kerülni./talán csak itthon nálunk,magyaroknál?/Sajnos még ott tartunk hogy az elvégzett munka egysége mindig 1!NINCS 24 fokos lakás ingyen.Ha van ,azt a fűtő anyagot rövidesen megdrágítják.Tudatos üzlet politikával sokat lehet bezsebelni.Ez olyan mint a kábítószerre szoktatás.-olcsón adom ,rászokott,megdrágítom,most már mindent megad érte,mert nem fog leszokni a rózsaszínről, vagy a kényelméről.

ZubaJános zubajanos@gmail.com
2010.09.08, 13:52
Ahhoz, hogy egy Önkormányzat, akár Kistérség (Járás?) hőt vásároljon egy őt kiszolgáló cégtől, ahhoz 5000 Ft/GJ-20% alatt kell legyen hődíj Bruttó áron.

A cégnek legalább 12-13 ezer kW névleges tljesítményű kazánparkkal, és az azt alapanyaggal (apríték, pellet) ellátó gyártó-, és logisztikai rendszerre van szükség, hogy 20%-al olcsóbb legyen, mint a jelen gázegyenértéken (vevői motiváció), és hogy legalább 18-20% mérleg szerinti eredménye legyen (befektetői motiváció).

Erre van kalkulációm, közmunka nélkül természetesen.
A saját kazánparkkal történő hőszolgáltatás nem távhőszolgáltatás.

Jakab
2010.09.08, 12:25
Tisztelt ötlet!!
Távhő-szolgáltatás címen érdeklődjön.
És azután szörnyülködjön.

Továbbá!!
A közmunkával kapcsolatosan frissíteni kellene az ismereteket.

Ötlet
2010.09.08, 11:21
Milyen egyszerű lenne az élet, ha nem kazánt, hanem hőt vásárolnánk. Az eladó telepíti a kazánt, működteti, és mi megvesszük tőle a hőt. Jól mérhető. Ő, mint profi remekül ért a tüzelőanyag beszerzéséhez, tárolásához, stb. Nyilván tud számolni, hogy megérje neki.
A munkaerőt kölcsönözhetné az önkormányzattól.
Tiszta üzlet. Vagy éppen ez a baj vele?
Tud valaki ilyen megvalósult projektet?

papa88
2010.09.07, 21:29
A cikk szerint 300kW-os a kazán
http://www.petrics.hu/tervseg.pdf
9. oldal
„A berendezés kW értéke x 2 = Éves aprítékszükséglet m3-ben”
300x2=600m3

http://www.heizomat.hu/
Faapríték alatt azt írják, hogy az
„apríték ára 3500Ft/m3”

Éves tüzelőanyag: 3500 x 600 = 2 100 000Ft

http://www.petrics.hu/kazanarak.pdf
1. oldal
„1Ft/MJ” árral számolva ez 2 100 000 MJ

Ha a hatásfok 90% helyett 75%, akkor a tüzelőhő igény:
2 100 000 x 0,9 / 0,75 = 2 520 000 MJ
Ez 420 000 GJ és 420 000 Ft többlet felhasználást jelent.

A kazán ára:
http://www.petrics.hu/kazanarak.pdf
3. oldal
„300 kW-os kazán 57.000 €”
Ez kb. 16 millió Ft

3 db 100 kW-os magyar kazán 3 x 1 215 000 = 3 645 000 Ft

A különbség 12 millió, ez 28 évre fedezné a 90% helyett elérhető 75%-os hatásfok miatti többletfogyasztást. Kellene viszont egy fűtő.

Amúgy az egész nem igaz, a kazán 20%-os nedvességet visel el, a 3500 Ft-os apríték 25-35% nedvességtartalmú (szerintük). „A HEIZOMAT berendezésekben a G30/W20 és G50/W20 minőségű apríték probléma nélkül eltüzelhető.”
Nem W30, vagy W40, hanem W20.
Az 1Ft/GJ helyett 1,2-1,4Ft/GJ jön ki az előző adatokból.
Minimum 600 m3 száraz apríték előállítása, kezelése és tárolása „közalkalmazottakkal” nem egyszerű feladat.

Erdei vételár:
http://www.petrics.hu/munka.pdf
2000Ft/m3

Ausztriai árak:
http://www.petrics.hu/apr.pdf

Félkegyelmű
2010.09.07, 19:46
Bocsánat, nagyon elkalandoztam a témától.

Félkegyelmű
2010.09.07, 19:46
Kedves Sax!

"vállrándítással elintézzük (az alma meg a fája) vagy próbálunk tenni ellene?"

Kellene tenni, de kétlem, hogy lehet. Én nagyon sokáig azt hittem, hogy a technika, a tudomány, a fizika a minden, aztán rájöttem, hogy a szociológia és pszichológia még azoknál is fontosabb.

Szívesen áldoznám az adóm egy részét arra, hogy jobb sorsa érdemes almák jobb talajra hulljanak, de a szülői befolyással az iskola csak negatív irányban tud konkurálni, pozitívban csak nagyon nehezen.

Fontos dolog, de sajnos nem elégséges, hogy a szülőnek legyen elég pénze a gyerekre. Igen.

De ha pl. a szülő könyvből tanult angolul, akkor eszébe sem jut, hogy odafigyeljen, hogy majd a gyereknek az anyanyelve legyen (angol tévé, rádió).

Ugyanez van kisebben is: ha a szülő semmihez nem ért, akkor hiába van pénze, NEM fogja megmutatni a gyerekének, hogy mennyi minden létezik a világon, ami érdekes is és meg is lehet élni belőle.

Kedves János!

"Ha állandó emberi jövedelme lesz a vidéki csórónak, akkor szerény, de méltóságteljes módon tudja nevelni a gyerekét, és taníttatja, szakmát ad a kezébe."

Lásd fenn.

Magyar termékeket
2010.09.07, 17:59
Sok magyar termékünk van, amik megállják helyüket a nemzetközi piacok igényeinek és esetleges színvonalának is. Azért esetleges, mert a külföldi áru sem mindig 1a!
A hazai fogyasztásra kínált hazai gyártmányú, termelt termékek árszinvonala azonban sokszor valótlanul magas. Az igaz, hogy a legtöbbször a bérszínvonal emeli meg a fogyasztói árakat, nem csak a ráfordított energia ára. plusz, hogy még a 25%-os fogyasztói forgali adó is rajta van, így nem csoda, ha sokan az olcsóbb (igaz tán silányabb) termék vásárlására hajlik az ember.
De hatóságilag a vásárlási szokást követni illetve követtetni és meg is határozni azt, az már egy kicsit túlzás lenne.

nakaroly
2010.09.07, 16:39
Igaza van nagyon Zuba János Úrnak sok mindenben!
Az országon belül maradó pénz növelné és erősítené a belső gazdaságunkat. Az országon belüli magasabb bérek pörgetik tovább a magyar gazdaságot, amelynek nagyon nagy szüksége volna arra, hogy erőre kapjon. Így jóval több lesz belső vásárló erő, amely még többet vásárol.
Ehhez fogyasztási irányelvek kellenének és legalább néhány lépésben követni a pénz megfelelő felhasználásának módját úgy, hogy pl. magyar termékeket vásároltat.

Sax
2010.09.07, 13:07
Kedves Félkegyelmű,

a kérdés az, hogy ezt így egy vállrándítással elintézzük (az alma meg a fája) vagy próbálunk tenni ellene? Szerencsétlen kis Alma még rájön, hogy ha dolgozik több pénze lesz, mintha csak vár a segélyre, igaz hogy iPod-ra így sem telik majd...

Zuba János zubajanos@gmail.com
2010.09.06, 20:45
nagyon sok köze van az intézmények fafűtésének a vidékfejlődéshez.

Tessék értésig olvasni! nem a saját házuk fűtésén keresnek PÉnzt ember! Már pár éve nem a gázt használják, mert azt nem tudja megfizetni, lejjebb leírtam miért....

Az a munkájuk, és havi fizetést kapnak az apríték készítésért.
Így az intézmények fűtési költsége csökken, az emberek meg fizetést kapnak!
A fene egye meg a sok értetlent, kihozzák az emberfiát a béketűrésből...

Nem kell hozzá érettségi sem ezt felfogni, ember!
Aztán meg ki a fene beszél Pestről?

Ezzel a piszok nagy egoizmusukkal csökevénnyé vált az empátiájuk.

Ha állandó emberi jövedelme lesz a vidéki csórónak, akkor szerény, de méltóságteljes módon tudja nevelni a gyerekét, és taníttatja, szakmát ad a kezébe.

Félkegyelmű
2010.09.06, 20:20
Mitől olcsóbb kisfaluban fával fűteni mint nagyvárosban? A fa szállítási költsége miatt? Vagy Bp.-en is megérné gáz helyett fával? Én nem úgy hallom..

"vidéken nyomorban nő fel egy új generáció alapja úgy, hogy nem lesz több esélye az induláshoz, mint a szüleinek volt."
Ez így van, de ennek semmi köze ahhoz, hogy mivel fűtenek. Ha a szülők tanulatlanok, sajnos a gyereknek sincs sok esélye. Előfordul, de ritka. Alma a fájától.

ZUba János zubajanos@gmail.com
2010.09.06, 19:14
Egyébként ugyanezt cselekedték meg a Békés megyei Zsadányban, már tavaly előtt.
Úgy spóroltak meg 50% gázköltséget, hogy az aprítékot legyártó emberek legalább a minimálbért megkeresték.
A polgármester agrármérnök, úgyhogy ne tessék fintorogni, számolni tudnak....

ZUba ÍJános zubajanos@gmail.com
2010.09.06, 18:34
Közben megint mondott egy okosat "K":

Igen. nevezze rabszolgatartásnak.
ha egy vidéki kistelepülésen csak fele úgy akar élni, mint Ön a mérnöki járandóságából, akkor legalább másfélszer annyit kell dolgozni neki.
Ha van mit.
Ha nincs, akkor 28 ezer forintból, meg kb. 15-18 ezer forint háztáji gazdálkodási bevételből (némi tojás, krumpli, répa, pár lábasjószág húsételnek, ilyesmi).
Próbálja ki, túl lehet élni.
Jobban fogja tisztelni a favágómunkát, ahol 70-80 ezret is lehet keresni egy hónapban.
Az igazi rabszolgatartás, ha ez sincsen.

Zuba János zubajanos@gmail.com
2010.09.06, 18:23
Jó a közelítés.
Mindig felmerül az a visszatérő szó, hogy megtérülés. Jogos, csak tisztelettel kérdem, amikor új gázkazánt vetetnek meg egy intézménnyel, akkor miért van az, hogy fel sem merül ez a kérdés?...:-)
No, nem ez a lényeg.
Igaz, nem ez a jövőkép. MOST ezt kell cselekedni. Pár év múlva lehet venni önrakodó aprítógépet a kézi etetésű helyett, hogy könnyebb legyen a munka.

Továbbra is kérem, ne veszítsék el a szemük elől: a családfők és társuk nem segélyből, alamizsnából akarnak élni.
Sohasem volt idegen a kétkezi munka vidéken. ÉRTÉKET TEREMT, A GÁZZAL EGYENÉRTÉKŰT!
Épeszű emberek miért hezitálnak ilyesmin?
Aki pedig nem érdekelt benne, nem érintett, az ne fikázza az önfenntartási-, és önvédelmi törekvéseinket.
Az Urak elfilozofálhatnak egy más- ,és szebb világról akár 10-15 évig is, csak addig vidéken nyomorban nő fel egy új generáció alapja úgy, hogy nem lesz több esélye az induláshoz, mint a szüleinek volt.
Ne tessék kérem ezt holmi "K kontra Z meccs"-nek eljópofizni (bocsánat, nem vonom kétségbe jószándékát).
nem K-ról, meg Z-ről kell, hogy ez szóljon, mert több a tét....

Kálmán László
2010.09.06, 18:07
XXI. századi rabszolgatartás.

Mi a jó?
2010.09.06, 15:43
Ezeknek semmi se jó? Áll a K kontra Z meccs.
Olcsó érv, hogy a középúton az igazság. Nézzük.
A falunak van egy költségvetése. Ebben egy tétel a gázszámla. Egy tétel a kapcsolódó egyéb költség (pl. karbantartás), de ezt most hanyagoljuk el. Egy további tétel a szociális segély. A kettő összege legyen a kiindulási alap. Váltsuk ki a földgázt. Gázszámla semmi vagy sokkal kisebb. Ezzel szemben fizetni kell a fagyűjtőket. Így is megkapjuk a kiadás összegét. Ennek lényegesen kisebbnek kell lenni, hiszen közben felmerült egy beruházási összeg. Ebből adódik valamiféle "megtérülés".
Nagyon vázlatosan ez a "fásítás" mérlege.
De ez lenne a jövő? Igen is, meg nem is. Igen, ha úgy nézem, hogy amíg vannak olyan munkaképes emberek, akik nagyobb értékteremtő tevékenységet nem tudnak végezni, akkor igen. Nem, ha úgy nézem, hogy ez a munka csak egy rendkívül alacsony életszínvonal (majd nyugdíj) fenntartásához elég. Ha egy ma már túlzásnak nem nevezhető életszínvonalon szeretnénk élni, sokkal több értéket kell létre hozni. A jövő generációk már ne fagyűjtéssel foglalkozzanak. A történelmi tapasztalat azt mutatja, hogy a társadalomban mindig lesznek, akik szerényebb adottságaik miatt "fagyűjtők" lesznek. Vigyázat! Ők is tiszteletre méltó emberek!

Zuba János zubajanos@gmail.com
2010.09.06, 10:21
Kálmán Úr!
Ha Ön ott lakna (de szencséjükre nem így van), akkor még mindíg gázzal fűtenének, és 4-5 családfenntartó továbbra is 28 ezer forintból éhezne.

Mikor fogja már fel maga, meg a kamaramérnök szakértők tömege a lényeget?

Kálmán László
2010.09.06, 09:51
A közmunka nem alternatíva, a cikkben nem esett szó az energiamegtakarításról, pedig ettől lett volna szép.

ZUba János zubajanos@gmail.com
2010.09.06, 09:27
A nagyok eljátsszák a nagy okosságukat, hogy fedjék a "kollektív hülyeséget".

Hirdetések
Középkori szélmalmok
A Nap - a legtöbb földi energia forrása
Napelem és napkollektor
Szalmabála mint biomassza
Modern szélerőművek
Napenergiát hasznosító ház
Vizet szivattyúzó szélerőgép (AER-21, Nyír-Öko-Watt Kft.)
Fa mint biomassza

Impresszum  |  Ismertető  |  Hirdetési árak
Kérdés? Megjegyzés? Írjon: szerkeszto@zoldtech.hu vagy hívjon: 70/634-0265