A magyarországi széltérképekről
Zöldtech *
2004.12.20
* Szerző: Benke-Szabó Viktor
22 hozzászólás
|
 |
|
 |
Ez a cikk több mint 7 évvel ezelőtt jelent meg, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz. |
Öt magyarországi széltérkép összehasonlítása azt mutatja, hogy a térképek nemcsak egymással, de a valósággal sem nagyon egyeznek.
"Doktori disszertáció keretében elkészült Magyarország széltérképe" -
olvashattuk a nyár elején. A disszertációt elolvasva és a térképeket
megtekintve gondoltam, hogy az általam ismert széltérképeket
összehasonlítom.
Néhány évvel ezelőtt a megújuló energiaforrások - így a szélenergia is
- jelentős társadalmi érdeklődésre tettek számot. Egyre többen kezdtek
foglalkozni a szélenergiával, mind magánemberek, mind befektetők. Sorra
készültek a tanulmányok, tudományos és - sajnos - áltudományos
cikkek. Megkezdődött a széltérképek készítése is. Így mára több
széltérképről lehet hallani, mindenki elkészíti, elkészítteti a maga
széltérképét.
Az alábbi összehasonlítás nem lehet teljesen egzakt. A készítésüknél
részben más-más adatbázist, illetve modellt használtak. Egy másik
probléma az eltérő felbontás, mely mindegyikre elmondható, hogy
alacsony. A harmadik, hogy eltérő felszín feletti magasságra
készültek. Ezeket figyelembe véve mélyebb összehasonlítás lehetetlen,
csak tendenciákat lehet leszűrni.
Az általam ismert 5 széltérképben közös, hogy legkedvezőbbnek az
észak-nyugati országrész átlagos szélsebessége mutatkozik. Szintén
megegyezik a térképek jelölése abban, hogy a legkevésbé széljárta
területek egyike a dél-dunántúli országrész. S ezzel a hasonlóságok
lényegében ki is merültek. A többi országrészről eltérő átlagos
szélsebesség adatokat közölnek. Természetesen ez nem lenne baj, ha
ezek egy szűk tartományban lennének, de nem így van. A térképek
további hibája, hogy nincsenek összhangban az eddig elvégzett
szakszerű toronymérések adataival. A verifikáció mindannyiszor
elmaradt.
Ha összehasonlítjuk a már ismert és publikus mérések adatait a
széltérképek adataival, akkor az alábbiakat kapjuk. A Kulcson
felépített szélerőmű energetikai mérésének eredménye 35 m-en 5,6
m/s-os átlagsebességet eredményezett, mely a gondola 65 m-es
magasságában 6,0-6,2 m/s-os szélsebességet feltételez. Ezzel szemben a
széltérképek erre a területre és erre a magasságra - illetve
helyenként nagyobb (!) magasságra is - 4,5-5,5 m/s-os szélsebességet
jeleznek. Egy laikusnak természetesen ez szinte azonos, azonban a
szélenergia szempontjából ez hatalmas eltérés.
Egy másik példa a Mosonszolnok területén felépült szélerőművek
szélmérései. Ezek adatai szerint az egyes hónapokban (2000
február-május között) 45 m-es magasságban az átlagos szélsebesség
5,8-7,5 m/s között változott. Ezzel szemben a széltérképek erre a
területre 4,5-6,0 m/s közötti értékeket mutatnak. Látható, hogy
mindkét esetben a mért és prognosztizált értékek távol esnek
egymástól.
A széltérképek azt jelzik, hogy az Alföld területe nem alkalmas
szélerőművek telepítésére. Ennek ellenére napról napra hallani, hogy
egy újabb alföldi területen kíván valamely befektető szélerőmű parkot
létesíteni. Feltételezhetjük, hogy ha a befektető szélerőműpark esetén
több milliárd forintot költ a beruházásra, akkor az megalapozott
pénzügyi döntés eredménye. Általánosan elfogadható, hogy egy
szélerőmű(park) 8-10 éven belüli megtérüléséhez minimálisan 6,0 m/s-os
éves átlagos szélsebesség szükséges. Ezt az értéket csak egy
széltérkép jelzi.
Jelenleg az ország számos területén folyik, vagy már folyt energetikai
célú szélmérés. Ezek gyakran egymástól szinte néhány km-re történnek -
feleslegesen. Összefogással, ezen mérőpontok optimális kiválasztásával
jóval pontosabban lehetne meghatározni a legkedvezőbb területeket. Ez
természetesen a konkurenciák összefogását feltételezi, amire várhatóan
csekély esély mutatkozik. E nélkül azonban a hazai széltérképek csak
szimbolikus értelmet fognak kapni. Elmondható, hogy van széltérképünk,
ám az kevés információtartalommal rendelkezik. Vélhetően arra
kell(ene) törekedni, hogy ne sok használhatatlan, hanem egy, de
használható térkép legyen. Ez irányban tett lépést az OMSZ a
Széchenyi-terv keretében.
Az OMSZ várhatóan 2005 végére elkészíti Magyarország újabb
széltérképét. Ehhez a mérőhálózatából kiválasztott 60 állomás
szélsebesség adatait, több helyen végzett szakszerű toronyméréseket, a
több mint 100 évre visszamenő adatokat és a nemrég beszerzett SODAR
műszer adatait használja. Remélhetjük, hogy az újonnan elkészült
térkép kielégítő pontosságú és felbontású lesz ahhoz, hogy a
befektetni vágyók kedvet kapjanak a helyszíni mérések megkezdéséhez.
Kapcsolódó anyagok:
Doktori disszertáció keretében elkészült Magyarország széltérképe (2004.06.11)
Navigáció:
Mit szól hozzá?
Hozzászólása itt, a cikk alatt fog megjelenni.
Kérjük, ne használjon közízlést sértő kifejezéseket.
Nem megengedett a reklámcélú hozzászólás, valamint egy
hozzászólás bemásolása egyszerre több cikkhez.
Hozzászólások:
(A hozzászólások tartalmáért
a Zöldtech magazin szerkesztősége
nem vállal felelősséget.)
Hozzászólások listázása időben növekvő sorrendben.
Sz.G.
2009.03.05, 20:21
Tisztelt B.L.!
Magam is sokat törtem egy alkalmasabb rendszeren a fejem, szerintem is itt az országban a függőleges tengelyűek mindenképp alkalmasabbak, de érdekelne az Ön ötlete is, lehet nem kéne feltalálnom a spanyol viaszt. Esetleg az üzlet is érdekelne, természetesen mindenki javára. Elérhetőségem: gszentivanyi@gmail.com
Szívesen fogadnám ha megtisztelne megkeresésével. Köszönettel: Szentiványi Gábor (Gárdony)
Szercsik Tibor
2008.02.11, 23:55
Jó napot mindenkinek. Én jelenleg írom a szakdolgozatomat, a szél és naperőművekből. Tanári diplomára hajtok szóval nem kell komoly mérnöki háttértudással rendelkeznem, de mégis szeretnék kérni olyan embert aki szívesen ellátna tanácsokkal és ért is hozzá. a címeme:
tibor21@gmail.com
Segítségüket előre is köszönöm.
Mégvalami. Az eddigi kutagodásom során talált nekem legjobban tetsző cikk. Ajánlom mindenki figyelmébe nagyon érdekes.
http://www.kekenergia.hu/publ/probl.html
krpkb
2007.10.03, 12:27
Túl sok a reklám.
Novák József
2007.05.18, 22:02
Tisztelt Uraim!
A hozzászólásokat olvasva látom, Önök többet értenek a szélkerekekhez mint én. Tisztelettel kérdezem, hogy egy kb. 1 KW teljesítményű szélkeréknél milyen generátort hsználnak, és azt hogyan kötik be egy családi ház 220 voltos hálózatába. Ezt pusztán kíváncsiságból kérdezem. Tisztelettel kérem valakinek a segítségét, persze csak nagy vonalakban.
Üd vözlettel Novák József novak.j@vipmail.hu
lethenyey Viktor
2006.08.25, 23:16
hiteles mo-i széltérkép után érdeklődnék - ha vki ilyenről tud,kérem jelezze. köszönöm.
aviktort@yahoo.com
Kupa Tibor
2006.08.07, 14:47
Tisztelt B.L. Úr !
Érdekelne a kidolgozott rendszere , ha az lemezmegmunkálásra épül , tudnék segíteni.
Elérhetőségem: dalma56@freemail.hu
jóri lászló
2006.03.06, 15:32
Létezik már olyan cég amelyik szélerőművek létesítéséhez részvényeseket toboroz? Ha tud ilyenről valaki kérem írjon.
Papp János
2006.01.05, 06:32
Tisztelt B.L. úr.
Az alábbi írására válaszolva:szívesen lennék segítségére. Elérhetőségem:papphun@freemail.hu
Tisztelettel,Papp János Ausztráliából.
B.L.
2005.12.06, 12:22
Tiszteletem!
Az ismert és alkalmazott szélenergia befogási módszerek mindegyike elég veszteséges. Legrosszabb hatásfokúak a legelterjedtebb "propelles" típusok.
A "félbevágott hordó" elven működők jobbak, de ott is van veszteség bőven.
Kidolgoztam egy rendszert, ahol nincs a formából adódó konstrukciós veszteség, azaz egynlő nullával.
A hatásfok így ugrásszerűen növekszik.
Dimenzióiban lényegesen kisebb a légcsavarosoknál, telepítése kevesebb akadályba űtközik, kisebb méretei, olcsó előállítása révén kisfogyasztók részére nagy darabszámban is kiválóan értékesíthető.
Én a know-how -t adom, cserébe gyártót, forgalmazót keresek 50-50% -os részesedéssel.
Érdeklődés esetén elérhetőséget itt kérek megadni.
B.L.
B.L.
2005.12.06, 12:22
Tiszteletem!
Az ismert és alkalmazott szélenergia befogási módszerek mindegyike elég veszteséges. Legrosszabb hatásfokúak a legelterjedtebb "propelles" típusok.
A "félbevágott hordó" elven működők jobbak, de ott is van veszteség bőven.
Kidolgoztam egy rendszert, ahol nincs a formából adódó konstrukciós veszteség, azaz egynlő nullával.
A hatásfok így ugrásszerűen növekszik.
Dimenzióiban lényegesen kisebb a légcsavarosoknál, telepítése kevesebb akadályba űtközik, kisebb méretei, olcsó előállítása révén kisfogyasztók részére nagy darabszámban is kiválóan értékesíthető.
Én a know-how -t adom, cserébe gyártót, forgalmazót keresek 50-50% -os részesedéssel.
Érdeklődés esetén elérhetőséget itt kérek megadni.
B.L.
Nagy László
2005.10.18, 19:24
Itt is van valami:
http://www.matud.iif.hu/05jul/05.html
Nem tudom, hogy ez mennyire használható.
Pálosi Dániel
2005.04.07, 08:53
Tisztelt Benke-Szabó Úr!
A szélenergiaval kapcsolatban lenne egy-két kérdésem Önhöz, a diplomamunkám keretében.
Ezért egy email elérhetőséget kérnék, ha lehetséges.
Az én emailem: h0050665@wu-wien.ac.at
Előre is köszönöm.
Tisztelettel,
Pálosi Dániel
Névtelen olvasó
2005.01.27, 22:14
Tisztelt Bácsai Úr!
Felveszem a kacsolatot az Ön által javasolt céggel.
Köszönöm üdv.
Bácsai Attila
2005.01.25, 22:35
Kedves Névtelen Olvasó!
A kérdést Orosz Miklós barátomnak kellene feltenni.
Azért adtam meg az elérhetőségét.
Interneten is elérhetők!
Üdv.
Névtelen olvasó
2005.01.25, 20:23
Kedves Bácsai Úr!
Köszönöm az információt.
Az Ön által említett cég, milyen teljesítményű szél-kerekekkel foglalkozik?
Tudomásom szerint a Kisalföldön jelentős beruházások várnak megvalósításra szélkerék ügyben.
Nagy Gergely
2005.01.25, 10:46
Kedves Viktor!
Egy e-mailes elérhetőséget szeretnék kérni Öntől. Az én címem: nagygergo@hotmail.com
Köszönöm!
Bácsai Attila
2005.01.24, 13:58
Kedves Névtelen Érdeklődő!
Ha komolyan gondolja az alábbi információt adom!
NYÍR-ÖKO-WATT Kft.
4400 Nyíregyháza, Szarvasi út 1-3.V/506.
Tel: 42-506-688
Fax: 42-506-687
e-mail: nyirokowatt@axelero.hu
Vezető: Orosz Miklós ig.
30-9957-034
Szolgáltatások:
-szélenergia hasznosítása
-energiakímélő eljárások
-szélerőgép
-energiafelhaszn. racionalizálása
-szélerőgép tervezés
-szélerőgép kivitelezés
Ha megkérhetem nyugodtan hivatkozzon rám!
Ha tudtam segíteni, kérem jelezze vissza az e-mail címen: bacsaia@enternet.hu
Üdvözlettel: B.A.
Névtelen olvasó
2005.01.18, 20:12
Mi kell hozzá, hogy szélkerekem legyen?
Kisalföldön földem már van.
Bácsai Attila
2004.12.27, 19:38
Meg vagyok hatva kedves Viktor !
Én azonban azt tanultam több évtizedes szakmai munka után, hogy minden Kolléga, a Tanáraink és egzisztens Szakemberek éveken áthúzódó szakmai munkájának eredményeit nem illik egy cikkben " leszólni ".
Elnézését kérem fiatal kollégám, építsen csak erőműveket ez jó nekünk !
Végül javaslom, hogy azért jól nézzen körül !
Jó egészséget !
Bácsai Attila tanácsos, energigazdálkodási szakmérnök
/többek között/
Benke-Szabó Viktor
2004.12.27, 19:33
Tisztelt Dudás Jenő Zsolt!
Hozzászólásából arra következtetek, hogy Ön kisteljesítményű (néhány kW) erőművekről beszél. Jómagam a cikket a nagyteljesítményű erőművekkel kapcsolatban írtam.
Ezeket a néhány MW-os gépeket nem lehet egy utcasarkon elhelyezni. Természetesen több paraméter függvénye a termelt energia. Ha kis sebességen jól működik, akkor a nagyobb energiatartalmú nagyobb szélsebességeken lesz alacsony a hatásfoka. Minden esetben az adott viszonyokhoz kell a szélerőművet méretezni.
Üdvözlettel:
Benke-Szabó Viktor
Benke-Szabó Viktor
2004.12.27, 19:25
Tisztelt Bácsai Attila!
Egy évvel ezelőtt védtem meg diplomamunkámat a Műszaki Egyetem villamosmérnöki karán. Diplomamunkám szélerőművek méretezésével és irányítási rendszerével foglalkozik.Konzulensem Dr. Hunyár Mátyás volt.
Dolgoztam egy szélerőművekkel foglalkozó magyar cégnél is.
Remélem most már el tudja helyezni a véleményét
Tisztelettel:
Benke-Szabó Viktor
Bácsai Attila
2004.12.27, 11:59
Nagy érdeklődéssel olvastam Benke Szabó Viktor cikkét. A szélenergetika területén komoly munkát végzettek tevékenységét és eredményeit ismerjük.
Személyesen is ismerjük Őket.
Megmondaná nekem ,hogy Ön kicsoda ?
Ezután tudnám elhelyezni a véleményét.
Várom A választ!
Dudás Jenő Zsolt
2004.12.22, 13:41
"Általánosan elfogadható, hogy egy szélerőmű(park) 8-10 éven belüli megtérüléséhez minimálisan 6,0 m/s-os éves átlagos szélsebesség szükséges."
Nos, ez nem teljesen így van!
Pár hónappal ezelőtt megjelent a Zöldtech Magazinban egy szélerőművekkel kapcsolatos Japánból származó hír, hogy ott még a forgalmas utcasarkokon is kisebb méretű, !!!függőleges tengelyű!!! szélgenerátorokat helyeznek el, melyek munkája még kis szélsebesség esetén is megfelelő.
Ezt a cikket érdemes lenne elővenni és utánajárni. Hazai viszonylatban ezen újabb fejlesztésű szélgenerátorok, még kisebb szélsebesség esetén is megfelelnének az elvárásoknak!
Dudás Jenő Zsolt
Védikus Tudással Magyarországért Alapítvány
http://vedikustudas.blog.tv2.hu
|